Thundercat Goes Asphalt
Här börjar projekt Thundercat Stock go Asphalt .
En ide som jag Johan Björklund och Ove Eriksson som kört skoter dragracing i snart 20 år på har fösökt klura lite på den senaste tiden ..
Ett försök att få fler intresserade utav Dragracing på asfalt med snöskoter då återväxten inte varit så bra .
Vi har lagt fram iden för Svemo som gillar den skarpt och skall bistå med ev hjälp och råd .
Vi har skickat iden till samtliga skotertidningar och hoppas på hjälp att publicera detta i tidningar och på deras webbsidor för att sprida iden .
Tanken med detta är att ställa ordning en orginal thundercat 1000 cc på ett enkelt och billigt sätt för att kunna köra asfalt i klassen Bracket ,denna skoter kommer vi ha tillgänlig på Test and Tune den 25-26 Maj 2012 på SHRA-Sundsvalls bana på Sättna .
Klassen Braket är ju en klass där man kör med Tidsindex och man kan köra med trimmat , orginal , den skoter man har och alla har lika stor chans att vinna , så det behöver inte vara eller bli dyrt , en standard 500cc kan vinna över en trimmad 1000 cc .
Bracket
Se MC 6.4.8.
Arrangör bestammer typ och storlek av stege.
Fordon med specialchassie eller originalchassie och/eller överladdade motorer (turbo
eller kompressor ) får endast tävla över sträckan 201m ( 1/8 mile) OBS ! Teknisk lustgas
N 2O ar förbjudet att anvandas.
Klassen körs med individuella index d.v.s. föraren meddelar sjalv inför elimineringen
vilken index tid han vill köra mot.
Tidsskillnaden utgör handikappet dessa förare emellan.
Klassbreak-out 5,50 sek och absolut break-out 5,10 sek.
Vid korning under absolut break-out, i saval kvalificering som eliminering ar forare alltid utesluten ur tavling.
Vi kommer göra allt för att ro i land detta och ordna så det finns skinnställ ,hjälm , nack-krage , handskar , all perssonlig utrustning + skoter för att kunna testa detta , vi kommer sponsra och se till så prova på licens + medlems avgift är ordnat , det är meningen att detta inte skall kosta en krona för den som vill prova , mer än att ta sig till banan , få uppleva hur det är med detta underlag , värmen , gemenskapen och hur racing kan vara .
Vi kommer oxå löpande skriva och lägga in fotografier på denna sida , beskriva hur och vad vi gör för att ställa om skotern från snö till asfalt
Ett Fotoalbum där vi kommer lägga in foton med text HÄR>>>>> http://www.joker-racing.se/Thundercat%20Go%20Asphalt/
____________________________________________________________________________________________
Söndag 18 Mars 2012.
Nu har jag och Ove kört i gång lite med konverteringen utav Thundercaten , vi körde några timmar i dag och fick en hel del gjort , kedjehuset rensat, boggi , matta , drivaxel urtagen , gick rätt fort med det .
Sen plockade vi isär bogging , vart lite svetsning utav ovala hål , sen bort med slidsen , bytte hjul-lager som var dåliga .
Måste byta drivhjul på drivaxeln oxå som är slita .
Vart lite mindre ändringar i boggin , vi anväder oss utav en smal 10 5/8" matta , men det går att använda sig av en standard boggi , man måste inte köpa en special asfalts boggi om man vill prova , vilket vi vill visa och att man enkelt och relativt billigt kan göra detta .
Vi har kompleterat med två hjul axlar med vadera 3 små hjul som kan ses i foto albumet , och ett stöd hjul längs upp på bakra vingen , vänt 2 hjul längs fram i boggin innåt och flyttat 2a hjul axlen lite bakåt .
Skall köpa lite rund stål och lämmna till en svarvare för att göra en ny axel för bakre vändhjulen då de yttre tas bort .
Vi kommer göra en liten samanställning vad våra små delar och material kostar oxå då vi är klar med detta .
Återkommer då vi fått axel och nya drivhjul och börjat återmontera boggin , sen skall vi ta oss an skidorna .
Glöm inte kolla fotolänken där vi lägger in foton hur vi fortskrider .
HÄR >>>> http://www.joker-racing.se/Thundercat%20Go%20Asphalt/
__
__________________________________________________________________________________________
Söndag 25 Mars 2012 .
Det har varit lugn sen sisst , vi har lagt ut lite trådar på delar , samt inväntar nya drivhjul till drivaxeln som skall bytas .
Är 2 nya axlar på gång oxå som inväntas från svarvning , men så fort det kommer så blir det ett ryck igen och vi följer upp med en upp datering här och lite mer foton .
___________________________________________________________________________________________
Fredag 30 Mars 2012 .
Har fått en ny axel till boggin , endast en som behövts göras ny för att ändra boggin för asfalt , det är axeln för de bakre vändhjulen , då de yttre tas bort så måste axeln vara lite kortare , lagt in några foton på boggin som i pricip är klar , skall dit med en balata rem i bakre svingen och justera de främre så är den klar att stoppas tillbaks så fort vi fått nya drivhjul till drivaxeln ! .
Visat lite på ett foto där vi borrat nya hål för en axel , så det är lite jobb som krävs för att anpassa den till asfalt .
Åter kommer så fort det händer något ..
Foto Album HÄR >>>> http://www.joker-racing.se/Thundercat%20Go%20Asphalt/
____________________________________________________________________________________________
Tisdag 10 April 2012 .
Drivaxeln har fått sig nya drivhjul , skall väll inte räknas in i omvandlingen , dom var helt enkelt så slitna så dom var tvungna att bytas ut .
Men nu sitter den på platts med asfalts mattan oxå , skall justera in boggin och provmontera den , se hur allt ser ut med höjder och så , vi jagar förtvivlaat ett par asfalts skidor , men vi hoppas det löser sig med det oxå .
Men vi återkommer så snart det händer mer , blir nog innan veckoslutet här förhoppnings vis .
Foto Album HÄR >>>> http://www.joker-racing.se/Thundercat%20Go%20Asphalt/
____________________________________________________________________________________________
Onsdag 25 April 2012
Nu har vi gjort ett litet ryck med maskinen , bogging och mattan är på platts , justerat med balatremmar och fått till en inställning som käns OK , skidorna sitter även på platts .
Så det ser riktigt bra ut , vi har ju försökt hålla detta på en kostnads nivå som skall vara så låg som möjligt , för att visa att det går bara .
Sitter en beg matta nu , den får man ge a 1500 :- för , vi lånar ut egna skidor fram , går att köpa kompletta nya från Whal Bros för $ 460 , eller så köper man lösa hjul för $ 60 st och bygger egna , vilket blir bra mycket billigare och inte svårt heller .
Axeln vi fått svarvad kostar en bull påse , så där står vi kostnads mässigt .
Vi har ändrat lite smått i varatorerna , lite andra fjädrar , kommer prova en annan drevning , men det går bra med orginal oxå om man bara vill känna sig för.
Så vi skall bestycka ner den lite , stoppa tillbaks drev och kedja så är den klar för Sättna i Maj här för dom som är sugna att prova .
Foto Album HÄR >>>> http://www.joker-racing.se/Thundercat%20Go%20Asphalt/
____________________________________________________________________________________________
Lördag 12 Maj 2012 :
Lördag den 12 Maj , nu har Ove och jag vart upp på Sättna och provat Thundercaten inför Test and Tune den 25-26 Maj .
Justerat mattan och lite småfix innan vi provade lugn en repa , nu var det ju inte maximalt fäste , men vi ville veta hur den betede sig och att den går rakt , en liten justering i ena främre balataremen , och en låsning i bakre svingen så gick den rakt och fint .
Kändes riktigt kul att köra den , odramatiskt och drog på riktigt fint , så nu är den fitt for fight inför Sättna den 25-26 Maj .
Vi hoppas någon känner suget att prova , så det är bara ringa eller kika upp på banan så skall vi ordna allt .
Detta visar också att det inte kostar en förmögenhet att ställa ordning sin skoter för asfalt , en beg matta för ca 1500 :- , köpa färdiga skidor med hjul , eller bygga själv , om det inte går att hitta beg allt mellan 0-5000 :- , några extra hjul i boggin , en snäll svarvare som för en billig peng som fixar en axel eller så många man behöver .
Så har man något som kör i från de flesta fordon på 201 meter
FOTOGRAFIER >>>>>>>>>>>>>>
http://www.joker-racing.se/Thundercat%20Go%20Asphalt/
FILM >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
http://www.youtube.com/watch?v=mGAafzdFTg0&feature=youtu.be
____________________________________________________________________________________________
Lördag 2 Juni 2012
Ja då var Test and Tune 26 Maj 2012 avklarat.
Vart tyvär inga föranmälda till vårat inseativ Stock Thundercat Goes Asphalt och möjlighet att prova på snöskoter på Asfalt .
Men vi är nöjda och glada ändå och hoppas det kan ge en spinn off effekt kanske
Men vi hade två st som var sugna , Arne Bårman som tidigare kört på snö is och gräs som provade , tyckte det var kul och en utmärkt bracket skoter .
Ove Erikssons styv dotter Sanna Nilsen tog tillfället i akt och provade och tyckte det var riktigt kul och körde 2 gånger , så där kanske hon tar över styrningen på Oves maskin .
Vi hade några föräldrar till kids i Junior Dragsters som kom och hade lite funderingar , då deras barn har snöskotrar , så vi gav lite råd och tipps som vi vill visa genom detta projekt att det inte behöver bli dyrt att ställa om en maskin och det är inte svårt heller , så det är ett billigt och lättsamt sätt att ställa om sin maskin för asfalt om man vill prova .
Så vi hoppas det kan generera något positivt med detta och kanske få igång en Bracket klass , vi ger inte upp detta och kommer försöka hålla det i liv till något fler tillfälle .
Finns en film från Sanna då hon kör sin andra repa här >>>>>> http://www.youtube.com/watch?v=w1pWWFiAltg&feature=g-upl
Har ni nåra frågor eller funderingar ang det här så hör gärna utav er till någon utav oss .
Johan Björklund 070-331 22 33
Ove Eriksson 070-662 96 39
|