20120820_182906 2012 Aug : BMW 540i M e34 -1994 .
Manuell 6 växlad med M paket , lite ovanlig , köpt med kända fel och skall fixas till , skall få sig en upp fräshning i vinter då den skall ställas in i garaget .
2012 Aug : BMW 540i M e34 -1994 .
Manuell 6 växlad med M paket , lite ovanlig , köpt med kända fel och skall fixas till , skall få sig en upp fräshning i vinter då den skall ställas in i garaget .
|
20120818_174752 2012 Aug : BMW 540i M e34 -1994 .
Manuell 6 växlad med M paket , lite ovanlig , köpt med kända fel och skall fixas till , skall få sig en upp fräshning i vinter då den skall ställas in i garaget .
2012 Aug : BMW 540i M e34 -1994 .
Manuell 6 växlad med M paket , lite ovanlig , köpt med kända fel och skall fixas till , skall få sig en upp fräshning i vinter då den skall ställas in i garaget .
|
20120902_124545 2012 Aug : Här har vi ställt upp den för ett kopplingsbyte , då kopplingen var slut , vill stöka undan det maskinella så det kan tas i tu med rosten som fins i vinter inne i garaget .
2012 Aug : Här har vi ställt upp den för ett kopplingsbyte , då kopplingen var slut , vill stöka undan det maskinella så det kan tas i tu med rosten som fins i vinter inne i garaget .
|
20120903_184854 2012 Aug , BMW 540 motorn , en V8a på 4 liter som ger 286hp - 400 Nm
2012 Aug , BMW 540 motorn , en V8a på 4 liter som ger 286hp - 400 Nm
|
20120903_184828 2012 Aug , BMW 540 motorn M60 , en V8a på 4 liter som ger 286hp - 400 Nm.
Har tagit lös övre kåpan för motortvätt .
2012 Aug , BMW 540 motorn M60 , en V8a på 4 liter som ger 286hp - 400 Nm.
Har tagit lös övre kåpan för motortvätt .
|
20120903_191344 2012 Aug . Här kollas oljepumens fastsättning enligt rekomendation , satt lite löst ! , så det har gjorts rent och ny locktight och momentdragits enligt rekomendation .
2012 Aug . Här kollas oljepumens fastsättning enligt rekomendation , satt lite löst ! , så det har gjorts rent och ny locktight och momentdragits enligt rekomendation .
|
20120903_181404 2012 Aug : Här ligger kopplings paketet , slut och förbrukad !
2012 Aug : Här ligger kopplings paketet , slut och förbrukad !
|
20120903_181429 2012 Aug : Lammelen , sliten och inte alls i bra skick !
2012 Aug : Lammelen , sliten och inte alls i bra skick !
|
20120903_181412 2012 Aug : Tryckplattan , blånerad nersliten och småsprickor i stålskivan !
2012 Aug : Tryckplattan , blånerad nersliten och småsprickor i stålskivan !
|
20120903_181421 2012 Aug : Svänghjulet , blånerat utav värme samt att det är mycket små sprickor över allt , så blir resultatatet vid slirande koppling och värmeutvecklingen som blir .
Kass .
2012 Aug : Svänghjulet , blånerat utav värme samt att det är mycket små sprickor över allt , så blir resultatatet vid slirande koppling och värmeutvecklingen som blir .
Kass .
|
20120903_181452 2012 Aug : Ett närmare foto på blåneringen och man ser sprickorna oxå , bara att kasta bort ! .
2012 Aug : Ett närmare foto på blåneringen och man ser sprickorna oxå , bara att kasta bort ! .
|
20120903_181442 2012 Aug : Ett närmare foto på blåneringen och man ser sprickorna oxå , bara att kasta bort ! .
2012 Aug : Ett närmare foto på blåneringen och man ser sprickorna oxå , bara att kasta bort ! .
|
20120902_124619 2012 Aug : BMW Getrag låda ,AT 6 växlad , S6S 420G - TAGR , 35mm axel .
Nytvättad och fin
2012 Aug : BMW Getrag låda ,AT 6 växlad , S6S 420G - TAGR , 35mm axel .
Nytvättad och fin
|
20120902_124557 2012 Aug : BMW Getrag låda ,AT 6 växlad , S6S 420G - TAGR , 35mm axel .
Nytvättad och fin
2012 Aug : BMW Getrag låda ,AT 6 växlad , S6S 420G - TAGR , 35mm axel .
Nytvättad och fin
|
20120912_153046 2012 Sep : Här ligger ett komplett nytt kopplings paket .
2012 Sep : Här ligger ett komplett nytt kopplings paket .
|
20120912_153057 2012 Sep : Tryckplatta Sachs 765 - 700Nm
2012 Sep : Tryckplatta Sachs 765 - 700Nm
|
20120912_153107 2012 Sep : Lamel , 6-puckad sinter med fjädring.
2012 Sep : Lamel , 6-puckad sinter med fjädring.
|
20120912_153120 2012 Sep : Svänhjul .
2012 Sep : Svänhjul .
|
20120912_153128 2012 Sep : Startkrans från en BMW automat där den är skruvad , på orginal som satt på är startkransen svetsat i svänghjulet .
2012 Sep : Startkrans från en BMW automat där den är skruvad , på orginal som satt på är startkransen svetsat i svänghjulet .
|
20120911_192953 2012 Sep : Ventilkåporna borta för att byta till nya ventilkåpspackningar .
2012 Sep : Ventilkåporna borta för att byta till nya ventilkåpspackningar .
|
20120911_193011 2012 Sep : Ventilkåporna rengjorda och nya packningar inköppt
2012 Sep : Ventilkåporna rengjorda och nya packningar inköppt
|
20120913_144124 2012 Sep : Bakre vevaxeltätningen passar vi på att byta oxå då allt är löst , ett komplet kitt med aluminium hus , packbox , packning , nya bultar o brickor .
2012 Sep : Bakre vevaxeltätningen passar vi på att byta oxå då allt är löst , ett komplet kitt med aluminium hus , packbox , packning , nya bultar o brickor .
|
20120915_122740 2012 Sep . Där sitter det på platts , nya alumiumhuset med pakbox .
2012 Sep . Där sitter det på platts , nya alumiumhuset med pakbox .
|
20120915_122413 2012 Sep : Nya bultar till svänhjulet , spränkpan och tryckplattan .
Eftersom det är lite special med denna koppling till 540 , så vart det lite trixigt att få tag i bult ! , men fick bra hjälp på Molins bil , det vart svänhjulsbult till en BMW 320d (BMW OEM part nr.11 22 7 505 573) som vi kapade bort 10mm så dom var 40mm långa M12 x1,5 , fingängade metriska .
2012 Sep : Nya bultar till svänhjulet , spränkpan och tryckplattan .
Eftersom det är lite special med denna koppling till 540 , så vart det lite trixigt att få tag i bult ! , men fick bra hjälp på Molins bil , det vart svänhjulsbult till en BMW 320d (BMW OEM part nr.11 22 7 505 573) som vi kapade bort 10mm så dom var 40mm långa M12 x1,5 , fingängade metriska .
|
20120915_122944 2012 Sep : Startkransen + distansplåten från en BMW 540 Automat , svänhjuletär anpassat efter det , orginal startkrans från 540 manuell är ju svetsad direkt i svänghjulet , så då blir det på det här sättet .
2012 Sep : Startkransen + distansplåten från en BMW 540 Automat , svänhjuletär anpassat efter det , orginal startkrans från 540 manuell är ju svetsad direkt i svänghjulet , så då blir det på det här sättet .
|
20120915_123534 2012 Sep : Svänhjulet på efter startkransen , nya bultar och momentdragit enligt spec , 105Nm
2012 Sep : Svänhjulet på efter startkransen , nya bultar och momentdragit enligt spec , 105Nm
|
20120915_124653 2012 Sep : Lamellen på plats med centreringdon , en 6 puckad sinterlamell med fjädrande nav .
2012 Sep : Lamellen på plats med centreringdon , en 6 puckad sinterlamell med fjädrande nav .
|
20120915_125631 2012 Sep: Tryckplattan på platts , med nya bultar momentdragit enligt spec 25 Nm .
Denna tryckplatta skall tåla upp till 700Nm , tilltaget för framtida effektökningar
2012 Sep: Tryckplattan på platts , med nya bultar momentdragit enligt spec 25 Nm .
Denna tryckplatta skall tåla upp till 700Nm , tilltaget för framtida effektökningar
|
20120921_170039 2012 Sep : Här ligger det en hög med förbrukade delar som vi bytt ut .
2012 Sep : Här ligger det en hög med förbrukade delar som vi bytt ut .
|
20120921_165952 2012 Sep : Lådan på platts , vart en ny kopplings cylinder oxå , allt funkar bra efter hafft ner lådan 3 gånger , lite felsökning inmätning och justering .
2012 Sep : Lådan på platts , vart en ny kopplings cylinder oxå , allt funkar bra efter hafft ner lådan 3 gånger , lite felsökning inmätning och justering .
|
20120921_173508 202 Sep : Ny olja och filter , denna olja vart kanon , fans lite tickande i motorn innan vid uppstart , men nu är den tyst och fin .
Kan varmt rekomenderas till BMW 540 . Mobil Super 3000 . 5W-40 Helsyntet .
http://www.mobiloil.se/Sweden-Swedish-LCW/carengineoils_products_mobil-super-3000-x1-5w40.aspx#
202 Sep : Ny olja och filter , denna olja vart kanon , fans lite tickande i motorn innan vid uppstart , men nu är den tyst och fin .
Kan varmt rekomenderas till BMW 540 . Mobil Super 3000 . 5W-40 Helsyntet .
http://www.mobiloil.se/Sweden-Swedish-LCW/carengineoils_products_mobil-super-3000-x1-5w40.aspx#
|